Google Services

Selecteer de Google Service waar u meer over wilt weten of scroll naar beneden

Wat is Google Analytics?

Google Analytics wordt gebruikt om gegevens van de gebruikers van de website op te slaan. Het gaat hier niet om persoonsgegevens, gegevens over de doelgroep, het gedrag op de website en acquisitie. Dit is gratis software van Google.

Hoe wordt Google Analytics geïnstalleerd?

  1. Om Google Analytics te installeren er aangemeld worden met een Google account op https://www.google.com/analytics/.
  2. Het domein moet gekoppeld worden aan het google account.
  3. vervolgens moet het domein worden geverifieerd door een bestand op de website server te plaatsen.
  4. nadat het domein is geverifieerd word er een unieke code vrijgeven dat in een script moet worden geplaatst.
  5. het script met de unieke code wordt in de code van de website gezet.
  6. Google controleert of de code op de website staat.
  7. U kunt beginnen met het inzien van de statistieken van uw website!

 

Categorieën gegevens in Google Analytics

De gegevens in Google Analytics worden onderverdeeld in 3 categorieën, namelijk: doelgroep, acquisitie, gedrag.

 

Doelgroep

Onder doelgroep valt:

  • Taal
  • Locatie (Land)
  • Browser
  • Apparaten
  • Besturingsysteem

 

Acquisitie

Hier gaat het om van welk kanaal de gebruiker afkomstig is, bijvoorbeeld social media, via google zoeken of een nieuwsbrief. Dit zijn handige gegevens, omdat je om deze manier erachter komt waar de gebruikers vandaan komen. Deze informatie kan dan bijvoorbeeld weer gebruikt worden om gerichte marketing campagnes te doen.

Gedrag

Bij gedrag wordt geregistreerd wat een gebruiker op de website onderneemt. Het gaat hier om de volgende punten:

  • Sessie duur
  • Weergaven van de pagina’s
  • Bestemmingspagina
  • Uitstap pagina
  • Site snelheid

 

Webshop

Speciaal voor webshop is er ook een knopje e-commmerce, hiermee kunt u product- en transactiegegevens, de gemiddelde bestelwaarde, het e-commerce conversiepercentage, de tijd tot aankoop en andere gegevens bekijken.

Hulp bij Google Analytics

Lijkt u het te veel gegevens om te analyseren? Dat is begrijpelijk, daarom kan ik voor u een dashboard inrichten die een overzichtelijk de gegevens weergeeft die belangrijk voor u zijn.

Google Search Console

 

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een tool waarmee u uw website kunt controleren door de ogen van Google. Dit helpt u bij het beter naar voren komen in de zoekresultaten en het verbeteren van uw website.

Google Search Console verzameld de volgende informatie:

  • Beveiligingproblemen
  • Links niet nergens naartoe gaan (404 errors).
  • Via welke zoektermen gebruikers uw website vinden.
  • Op welke websites links naar uw website bevatten.
  • Hoe de website presteert op mobiele apparaten.
  • Verzoeken om uw website opnieuw te indexeren.
  • Bepaalde pagina’s niet zichtbaar maken in de zoekresultaten.
  • Controleren of google toegang kan krijgen tot uw inhoud.

 

Hoe wordt Google Search Console gekoppeld aan een website?

Er zijn 5 methodes om Google Search Console te koppelen aan uw website:

  1. HTML bestand uploaden op de server.

Google maakt een uniek HTML bestand aan die op de server moet worden geplaatst. Wanneer Google dit bestand dan vindt op het aangegeven domein, is de verificatie voltooid.

  1. HTML tag toevoegen in de <HEAD>

Google verschaft een unieke code, deze moet vervolgens tussen de <HEAD> en de </HEAD> worden geplaatst van uw homepagina.

  1. Domeinprovider verificatie

Helaas staan niet alle domeinprovider in de lijst, maar als u bij een grote domeinprovider uw website host is de kans groot dat die er tussen staat. Als u de domeinprovider heeft gevonden, moet u een aantal stappen doorlopen en dan is het verificatieproces voltooid.

  1. Met behulp van Google Analytics

Wanneer u een Google Analytics account heeft en het domein voor Google Analytics is geverifieerd, kunt u Google Search Console koppelen aan uw Google Analytics account.

  1. Met behulp van Google Tag manager

Dit is ongeveer hetzelfde proces als bij methode 4. Als u al een Tag manager account heeft gekoppeld aan uw website, kunt u dat account koppelen aan Google Search Console.

 

Google Tag Manager

 Google Tag Manger is een tagbeheersysteem. Tags zijn codefragmenten in JavaScript die informatie versturen naar derden partijen. Als een website veel informatie deelt met derden door middel van tags, moeten deze tags elke keer in de broncode worden geplaatst. Dit maakt de website trager en vergroot de kans op foutmeldingen in de broncode. Tagmanager voorkomt deze problemen en heeft nog een aantal extra functionaliteiten. Met Google Tagmanager wordt één keer een unieke Google Tag Manager tag toegevoegd aan de website en hier kunnen de andere tags aan worden gekoppeld.  De tags worden gekoppeld in de applicatie van Tag Manager. Ook kan aangegeven worden welke tag actief moeten zijn en wanneer de tags geactiveerd moeten worden.

 

Voordelen

Google Tag Manager heeft de volgende voordelen:

  • Gratis google service
  • Mogelijkheid om aan te geven wanneer de tags worden geactiveerd
  • Alle tags staan overzichtelijk in Tag Manager
  • Beter voor de snelheid van de website
  • Voorkomen van fouten in de broncode
  • Aanmaken van nieuwe tag is zeer eenvoudig.

Google Mijn Bedrijf

U heeft het vast wel eens gezien wanneer u een bedrijf opzocht, een blok aan de rechterkant van de zoekresultaten met alle belangrijke gegevens van het bedrijf. In feite is het een visitekaartje voor uw bedrijf. Ook voor SEO is het handig, omdat Google de naam nu erkent als bedrijf en welke website daaraan gekoppeld is. De bedrijfspagina is het ook mogelijk om recensie achter te laten. Dit kan ook gunstig zijn voor de SEO. De contactgegevens en de locatie zijn ook snel en gemakkelijk te zien.

Laten we samen iets moois maken!

11 + 15 =

Laten we samen iets moois maken!

13 + 3 =